Omavalvontasuunnitelma

OMAVALVONTASUUNNITELMA

KODINHOIDON TUKIPALVELUT

Palveluntuottaja:

Nimi: Inkan Kotitalouspalvelut Oy - Kodinhoitaja Päiväksi
Y-tunnus: 2912280-2
Katuosoite: Vanha Saunalahdentie 18C
Postinumero: 02330
Postitoimipaikka: Espoo

Hyvinvointialueet:

Länsi uudenmaan hyvinvointialue: Espoon-, Hangon-, Inkoon-, Karkkilan-, Kauniaisten-, Kirkkonummen-, Lohjan-, Raaseporin-, Siuntion- ja Vihdin hyvinvointialueet. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue.

Palvelumuoto; asiakasryhmä, jolle palvelua tuotetaan:

Yritys tarjoaa alueella seuraavia palveluita: Kotisiivous ja muut siivouspalvelut, kuten ikkunanpesu ja muuttosiivoukset.

Arvonlisäverottomia kotipalvelun tukipalveluita tarjotaan Länsi uudenmaan hyvinvointialueella. Tukipalveluita tarjotaan vanhuksille, vammaisille henkilöille sekä muille henkilöille, joiden toimintakyky on rajoittunut esim. sairauden takia.

Toiminnasta vastaavan henkilön nimi: Inka-Maria Honkanen
Puhelin: 0451058222
Sähköposti: inka@kodinhoitajapaivaksi.fi
Alihankintaa ei ole käytössä.
Yksityisten palveluntuottajan lupatiedot
Ilmoituksenvarainen toiminta (yksityiset sosiaalipalvelut)
Ilmoituksen ajankohta: 6.12.2023
Palveluala, joka on rekisteröity: Siivouspalvelut

OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN

Omavalvontasuunnitelman laati Inkan Kotitalouspalvelut Oy:n toimitusjohtaja Inka-Maria Honkanen. Omavalvontasuunnitelman suunnittelusta ja seurannasta vastaa Inkan Kotitalouspalvelut Oy:n toimitusjohtaja Inka-Maria Honkanen. Suunnitelmaa seurataan säännöllisesti ja päivitetään. Inkan Kotitalouspalvelut Oy:n omavalvontasuunnitelma on nähtävillä sähköisesti yrityksen verkkosivuilla.

TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET

Toiminta-ajatus

Inkan Kotitalouspalvelut  toiminta-ajatuksena on tarjota laadukasta ja yksilöllistä siivouspalvelua Uudenmaan alueella sekä kotipalveluiden tukipalveluita eli kotisiivousta Länsi uudenmaan-, Vantaan- ja Keravan hyvinvointialueella. Tukipalveluita tarjotaan vanhuksille, vammaisille henkilöille sekä muille henkilöille, joiden toimintakyky on rajoittunut esim. sairauden takia.

Arvot

Inkan Kotitalouspalvelut Oy:n  asiakastyön arvot: turvallinen - laadukas ja luotettava siivouspalvelu kotitalouksille.

Toimintaperiaatteet

Siivouspalveluita tarjotaan arvonlisäverottomina tukipalveluina vanhuksille, lapsiperheille, vammaisille henkilöille sekä henkilöille, joilla toimintakyky on alentunut esimerkiksi sairauden takia.
Asiakkaan kanssa laaditaan kirjallisesti henkilökohtainen palvelusopimus, jossa yhdessä asiakkaan kanssa sovitaan suoritettavat tehtävät, sovittu aika sekä hinta. Sopimukseen kirjataan lisäksi asiakkaan erityiset toiveet siivouspalvelun suorittamiseksi. Sopimuksia laaditaan aina kaksi saman sisältöistä kappaletta ja niitä päivitetään aina tarvittaessa. Lisäksi tukipalveluita myytäessä laaditaan asiakkaan kanssa kirjallinen palvelusuunnitelma. Asiakassuhteissa noudatetaan vaitiolovelvollisuutta. Asiakasta, hänen elämäntilannettaan ja kotiaan kunnioitetaan.

OMAVALVONNAN TOIMEENPANO, RISKIENHALLINTA

Asiakastyöhön liittyvät riskit pyritään tunnistamaan ja ennakoimaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jolloin pystytään tekemään tarvittavat korjaustoimenpiteet ennaltaehkäisevästi. Mahdolliset läheltä piti – ja vaaratilanteet käydään läpi itse ja mietitään, miten tällaisissa tilanteissa tulisi toimia ja kuinka niitä voisi ehkäistä syntymästä.
Inkan Kotitalouspalvelut Oy on laatinut yleisen kotityön siivoussuunnitelman, jossa kerrotaan, miten kodin tiloja, laitteita ja työvälineitä pidetään puhtaina, millaisia puhdistusvälineitä- ja tarvikkeita käytetään, kuinka usein puhdistusta tehdään. Suunnitelmassa luetellaan yleisimpiä käytössä olevia siivousaineita, niiden riskitekijät ja riskien ennaltaehkäisy. Siivoussuunnitelma tarkentuu palvelussuunnitelmaa laadittaessa asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Tapaturmien ja vahinkojen ehkäisemiseksi käytetään asianmukaista vaatetusta ja tarvittaessa muuta suojavarustusta, kuten maski. Siivouksessa pyritään olemaan huolellinen ja asiakkaan omaisuutta pyritään suojelemaan mahdollisilta vahingoilta. Omaisuudelle tapahtuvien vahinkojen varalle on otettu vastuuvakuutus. Haittatapahtumista keskustellaan asiakkaan ja tarvittaessa asiakkaan omaisen kanssa.
Vaikka asiakastyö pyritään suorittamaan reippaasti, niin työtehtäviä ei suoriteta kiireellä, joka altistaisi erilaisten vahinkojen sattumisen itselle tai asiakkaalle. Työn aikana varmistetaan, että työvälineet ovat ehjiä ja puhtaita. Asiakaskohteessa huolehditaan, ettei työvälineistä aiheudu kompastumisvaaraa. Esimerkiksi kulkuväylille ei jätetä imuria tai sen johtoa lojumaan. Tarvittaessa asiakasta muistutetaan varovaisesta liikkumisesta esimerkiksi imurin johdon ylitse. Asiakassuhteessa ylläpidetään avointa ilmapiiriä, jolloin asiakas tai hänen lähiomaisensa uskaltavat tuoda siivouksen laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä havaintoja esille.

ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET

Tukipalveluita myytäessä asiakkaan kanssa laaditaan aina kirjallinen palvelusuunnitelma sekä palvelusopimus. Palvelusuunnitelma ja -sopimus laaditaan yhdessä asiakkaan ja tarvittaessa myös asiakkaan omainen osallistuu sen tekemiseen. Palvelusuunnitelman toteutumista seurataan. Palvelusopimuksen liitteenä on lista sovituista työtehtävistä ja kuinka usein ne toteutetaan. Työn suorittamisen lopuksi tarkastetaan, että siivous on suoritettu sopimuksen liitteenä olevan listan mukaisesti.
Mikäli kuluttajalla on palvelusta huomauttamista, tulee ensin ottaa yhteyttä palveluntuottajaan ja antaa palveluntuottajalle tilaisuus korjata asia, johon asiakas ei ole tyytyväinen. Riitatapauksissa asiakas ohjataan ottamaan yhteyttä oman kuntansa sosiaaliasiamieheen / kuluttajaneuvojaan, jonka jälkeen pyritään saamaan ratkaisu riita-asiaan neuvottelemalla asiakkaan tai hänen omaistensa kanssa.

Asiakasta kohdellaan aina asiallisesti, ystävällisesti ja kunnioittavasti. Asiakkaan omia päätöksiä kunnioitetaan ja työ suoritetaan asiakkaan ehdoilla. Työssä noudatetaan vaitiolovelvollisuutta ja asiakkaan itsemääräämisoikeuksia ja yksityisyyttä kunnioitetaan.

PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA

Asiakkaiden palvelusopimukseen ja -suunnitelmaan kirjataan yhdessä sovitut asiat ja niitä päivitetään tarpeen mukaan. Asiakaskohteessa tautien leviämistä pyritään estämään huolehtimalla käsien pesuista sekä käyttämällä kertakäyttöisiä suojavarusteita kuten haskoja ja maskia (tarvittaessa). Asiakaskohteeseen mennään vain terveenä ja sairaustapauksissa käynti siirretään toiseen ajankohtaan. Siivousaineiden ja -välineiden käytössä noudatetaan käyttöohjeita.

ASIAKASTURVALLISUUS

Siivoustyössä käytetään pääasiassa Inkan Kotitalouspalvelut Oy:n omia työvälineitä ja siivoustarvikkeita. Asiakkaan toiveesta voidaan myös käyttää asiakkaan omia siivousvälineitä ja –tarvikkeita siivoustyön suorittamiseksi. Asiakaskohteessa pyritään aina käyttämään asiakkaan omaa imuria. Wc:n siivouksessa noudatetaan aseptista siivousjärjestystä. Wc-istuimen puhdistamisessa käytetään aina kertakäyttöisiä kumihanskoja ja wc-istuimen puhdistamiseen käytetyt liinat heitetään puhdistamisen jälkeen roskiin. Siivouksessa käytetään useampaa liinaa ja erityisesti saniteettitiloissa käytetyt liinat laitetaan heti pesupussiin eikä niitä käytetä esimerkiksi pölyjen tai keittiön siivouksessa enää. Siivouksessa käytetyt liinat pestään vähintään 60 asteessa. Siivouksen jälkeen huolehditaan, että tavarat ja huonekalut on siirretty takaisin tutuille paikoillensa. Asiakkaan avaimista huolehditaan asianmukaisella tavalla. Asiakastyössä noudatetaan viranomaisten määräyksiä ja suosituksia kaikissa turvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä.
Inkan Kotitalouspalvelut Oy:n työntekijät ovat saanut tarvittavaa osaamista työn suorittamiseen oikealla ja turvallisella tavalla perehdytysten ja jatkuvan koulutuksen kautta.

ASIAKAS- JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN

Asiakastiedot (palvelusuunnitelmat ja palvelusopimukset) säilytetään lukollisessa kaapissa Inkan Kotitalouspalvelut Oy:n toimistossa. Laskutusta varten on sähköinen asiakasrekisteri ja sinne pääsy on suojattu salasanalla. Yrityksessä noudatetaan vaitiolo- ja salassapito-velvollisuutta. Henkilötietoja käsitellään tietosuojaselosteen mukaisesti.
Tietosuojaseloste on julkisesti nähtävillä nettisivuilla osoitteessa: https://kodinhoitajapaivaksi.fi/tietosuojalauseke/
Tietosuojavastaava: Inka-Maria Honkanen, inka@kodinhoitajapaivaksi.fi,  0451058222

ASIAKKAAN OIKEUSTURVA

Palvelun laatuun tai saamaansa kohteluun tyytymättömällä asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle. Muistutuksen voi tehdä tarvittaessa myös hänen laillinen edustajansa, omainen tai läheinen.
Asiakkaalla on oikeus olla yhteydessä sosiaaliasiamieheen.

Yhteystiedot:

Espoo, Kauniainen, Kirkkonummi:
sähköposti: sosiaali.potilasasiamies@luvn.fi
puhelin: 029 151 5838

Vantaa:
sähköposti: miikkael.liukkonen@vakehyva.fi
puhelin: 09 41 910 230

Kerava, Järvenpää, Tuusula:
sähköposti: sosiaaliasiamies@sosiaalitaito.fi
puhelin: 0400 277 087

Kuluttaja-asiamiehen tehtävänä on turvata kuluttajien asemaa ja valvoa kuluttajansuojalain ja useiden muiden kuluttajan suojaksi säädettyjen lakien noudattamista. Keskeisiä tehtäviä ovat elinkeinonharjoittajien markkinoinnin, sopimusehtojen ja perinnän lainmukaisuuden valvominen, kun kyse on kuluttajiin suunnatusta toiminnasta.
Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu: 09 5110 1200

KEHITTÄMISSUUNNITELMAT 2023-2024

Inkan Kotitalouspalvelut Oy on perustettu 2018. Toimintaa pyritään kokoajan kehittämään eri tavoilla ja asiakassuhteet pyritään hoitamaan parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakkailta otetaan vastaan mahdollisia kehittämisideoita toiminnan parantamiseksi. Läheltä piti- ja vaaratilanteiden sattuessa mietitään, miten tilanne olisi jatkossa vältettävissä, ja tehdään mahdollisia tarvittavia toimenpiteitä niiden välttämiseksi. Riskit oman sekä asiakkaan terveyden ja omaisuuden suhteen pyritään minimoimaan ennakoinnilla ja sen vuoksi esimerkiksi käytetään tarvittavaa suojavarustusta itsellä ja pidetään kulkulinjat vapaina.
Toimitusjohtajalla itsellään ei ole koulutusta siivousalalta, vaan osaaminen perustuu 5 vuoden työkokemuksen kautta hankittuun tietoon sekä itseopiskeluun. Yrityksen henkilöstössä on siivousalan konkareita kouluttajina.

OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA

Omavalvontasuunnitelman toteutumista seurataan ja päivitetään aina tarvittaessa, kuitenkin kerran vuodessa. Omavalvontasuunnitelma löytyy Inkan Kotitalouspalvelut Oy:n nettisivuilta ja sen lisäksi tulostettuna versiona yrittäjän kotoa. Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa Inkan Kotitalouspalvelut Oy:n toimitusjohtaja Inka-Maria Honkanen

Paikka ja päiväys: Espoossa 6.12.2023